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1.6 HDi 110hp
a series of problems

Carbonized oil in a diesel engine is nothing new. But this engine's oil sucker and turbo oil supply screw have been a source of trouble. Come and discover this and other problems that plague the 1.6 HDi of 110hp.

Este bloco a Diesel que foi usado durante anos por diversas marcas dentro do grupo FCA, tornou-se popular por razões de custo, baixo consumo e impostos reduzidos. Mas, como em tantos outros casos, a adoção de certas soluções compactas, económicas e com normas de emissões restritivas, mostrou as suas fragilidades no mundo real.

A corrente de distribuição que substitui a correia de distribuição e permite menos manutenção programada, exige uma lubrificação irrepreensível, uma tensão sempre correcta, bons materiais e uma concepção robusta. O esticador hidráulico ou mecânico assume papel crítico: garantir que a corrente nunca fique “folgada”, que os dentes das rodas dentadas permaneçam engatados, que não haja saltos, vibrações e ruídos.

Nos motores 1.3 Multijet e 1.3 CDTi existem inúmeros relatos de falhas no esticador hidráulico da corrente de distribuição. Quando isto se combina com manutenção deficiente — ou até como consequência dela — o resultado pode ser uma falha grave.

1.3 MJET corrente de distribuição.webp

The small metal mesh would later be replaced by a larger plastic mesh that would guarantee an adequate supply of oil.

1.3 Mjet corrrente de distribuição (3).jpg

Another less common but equally serious problem appeared later. Originating from the injectors that let compression from the cylinder to the oil circuit, the oil sucker in the crankcase clogs, severely restricting the flow of oil.
Replacing the injector and replacing or cleaning the oil circuit solves and prevents future problems.

Turbo 1.3 Mjet Fiat Opel (1).jpg

Another less common but equally serious problem appeared later. Originating from the injectors that let compression from the cylinder to the oil circuit, the oil sucker in the crankcase clogs, severely restricting the flow of oil.
Replacing the injector and replacing or cleaning the oil circuit solves and prevents future problems.

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Another less common but equally serious problem appeared later. Originating from the injectors that let compression from the cylinder to the oil circuit, the oil sucker in the crankcase clogs, severely restricting the flow of oil.
Replacing the injector and replacing or cleaning the oil circuit solves and prevents future problems.

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